Det brukes i dag mye tid på e-post og telefon for å koordinere driftsstanser med berørte nettselskap parter. Dagens kommunikasjon gir rom for variasjon i delt informasjon og muligheter for misforståelser. En standardisert måte å dele informasjon på vil være med på å effektivisere arbeidet og redusere muligheten for misforståelser eller feil.
Mange DSOer har i dag systemer på plass internt for å planlegge denne type driftsstanser.
Ved å standardisere og automatisere utveksling av informasjon for driftsstanskoordinering kan vi oppnå:
- Økt leveringssikkerhet
- Effektiv sakshåndtering
- Høyere presisjon og mindre risiko for misforståelser
Piloten skal gjennom praktiske caser definere informasjonsutvekslingsbehovet i forbindelse med driftsstanser mellom selskap i det regionale distribusjonsnettet. I tillegg vil piloten teste ut digital informasjonsdeling i praksis.
Pilotprosjektet kjøres sammen med Glitre, Lede og andre tilgrensende nettselskap.